OVER BOLINEA

Ons eiwitrijk dieet

Een eiwitrijk dieet bestaat eruit dat je enkel de bouwstoffen, die nodig zijn om de spiermassa te onderhouden, mag innemen. Deze bouwstoffen omvatten eiwitten, vitamines en mineralen. Het lichaam zal altijd eerst de meest makkelijke weg kiezen om energie te krijgen. Koolhydraten zijn de makkelijkste weg. Het lichaam gaat dus altijd eerst de koolhydraten die in je voeding zitten verbranden. Pas als deze op zijn, schakelt het lichaam over op de verbranding van het eigen lichaamsvet. In het eiwitrijke dieet is het eten van koolhydraten slechts zeer beperkt toegestaan omdat ons lichaam zo de energie haalt uit de eigen vetmassa. De eiwitten die we aanbieden tijdens het dieet, onderhouden wel de spiermassa zodat de stofwisseling behouden blijft en er geen verlies van energie en kracht is.

Koolhydraten, waaronder vooral de 'snelle suikers', doen bij het eten ervan onze bloedsuikerspiegel stijgen. Als gevolg daarvan gaat de pancreas of alvleesklier insuline produceren. De snelle stijging van die insuline zorgt voor een snelle daling van de bloedsuikerspiegel waardoor je je moe en futloos voelt en opnieuw ' snelle suikers ' wil gaan verorberen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht van afwisselend een te hoge en te lage bloedsuikerspiegel met hongergevoel en drang naar zoet. Insuline zorgt ervoor dat het overtollige suiker dat in onze bloedbaan circuleert, en niet onmiddellijk als energie wordt gebruikt, wordt opgeslagen in de reserves. Dit gebeurt eerst in de spieren en in een later stadium in de vetcellen met gewichtstoename tot gevolg. Hoogwaardige eiwitrijke maaltijden zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel minder varieert. Hierdoor wordt de pancreas veel minder geprikkeld en moet deze minder insuline gaan produceren.

Resultaat: het hongergevoel tussen de maaltijden blijft weg. Het lichaam gaat nu energie halen uit de vetreserves met vermagering tot gevolg. Na 3 dagen mag je geen hongergevoel meer hebben, mits je je aan de regels houdt. En vermits de spieren goed gevoed worden dankzij de eiwitten is er enkel verlies van vetmassa mét behoud van spiermassa. Hierdoor krijg je een mooier figuur dat er enkel jonger gaat uitzien. Afhankelijk van het aantal kilo's die je wil of moet verliezen kan je een strikt of gematigd eiwitrijk dieet volgen.

© BoLinea by Naturalize BVBA - E3 laan 63C - 9800 Deinze - T +32 9 398 46 61 - BTW BE0817 497 093